Az iskola az MTMI Iskola Programot – mely a matematika, természettudományok, műszaki tudományok és informatika tantárgyakhoz kapcsolódó kompetenciák fejlesztését tűzi ki célul – komplex pedagógiai szemlélettel valósítja meg. A program alapja a projektalapú tanulás, a digitális eszközök tudatos alkalmazása, az interdiszciplináris megközelítés és az élményszerű oktatás, amelyek együttesen támogatják a tanulók aktív részvételét és a tudás alkalmazásán alapuló fejlődését.

A tanulók bevonása változatos formákban történik: szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus projektnapok, műhelyfoglalkozások, pályaorientációs események, valamint cég- és egyetemi látogatások révén. Ezek a tevékenységek nemcsak az érdeklődést mélyítik el, hanem hozzájárulnak a pályaválasztási döntések megalapozásához is.

A program koordinálását egy belső MTMI munkacsoport végzi, amely rendszeres megbeszéléseken tervezi és értékeli a megvalósuló tevékenységeket. A tantestület tagjai aktívan részt vesznek a folyamatban, szakmai tapasztalataikkal és ötleteikkel támogatva a program fejlődését. A szülői közösség bevonása szintén kiemelt szerepet kap: egyeztetések, kérdőívek és közös események révén biztosítjuk a partnerségen alapuló együttműködést.

Az MTMI szemlélet az iskola szakmai gyakorlatában tanórai és tanórán kívüli formában egyaránt megjelenik. A tanulók számára biztosított tanulási környezet ösztönzi az önálló gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és a tudományos kíváncsiságot.

Ezzel a programmal célunk, hogy minden tanuló – különös figyelmet fordítva a lányok tudományos pályák iránti érdeklődésének ösztönzésére – megerősítést kapjon abban, hogy az MTMI területeken való elmozdulás elérhető, értékes és jövőformáló lehetőség.

A pályázat kiírása.

Intézményünk az MTMI Iskola Programhoz való csatlakozással célul tűzte ki, hogy a matematika, természettudományok, műszaki tudományok és informatika tantárgyakhoz kapcsolódó kompetenciák fejlesztését intézményi szinten, tudatosan és rendszerszerűen valósítsa meg. A program megvalósítása az MTMI koncepció mentén történik, amely az iskola pedagógiai céljaihoz illeszkedve épül be a nevelési-oktatási gyakorlatba.

A koncepció alapja a projektalapú tanulás, az interdiszciplináris megközelítés, a digitális technológia tudatos alkalmazása és az élményszerű oktatás. A célok elérését változatos
pedagógiai és szervezeti tevékenységek támogatják, amelyek lehetőséget biztosítanak a tanulók aktív bevonására és a kompetenciák sokoldalú fejlesztésére. Ilyenek például a szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus projektnapok, pályaorientációs események, tematikus előadások, céglátogatások, egyetemi nyílt napok, MTA Alumni Program, Deák Labor működtetése, valamint külső és belső műhelyfoglalkozások. A tantestületi csoportos foglalkozások ösztönzése, a pedagógusok továbbképzése, szakmai csoportokkal való együttműködés, valamint jó gyakorlatok megosztása és adaptálása szintén hozzájárulnak a program eredményességéhez. A program során kiemelt figyelmet fordítunk a lányok tudományos érdeklődésének ösztönzésére, női példaképek bemutatásával és célzott programok szervezésével.

Az MTMI munkacsoport tantárgyi kötődés szerint szerveződik, tagjai rendszeres megbeszéléseken tervezik és koordinálják az éves tevékenységeket. A tantestület tagjai aktívan részt vesznek a programban, szakmai tapasztalataikkal és ötleteikkel gazdagítva a közös munkát. A szülői közösség bevonása kérdőívek, szülői értekezletek és közös események révén valósul meg, amely erősíti az intézmény és a családok közötti partnerséget.

A program megvalósítása során az alábbi alapelveket tartjuk szem előtt:

Rendszerszemlélet: Az MTMI területek nem elszigetelten, hanem egymással összefüggésben jelennek meg az oktatásban.
Tudatosság és tervezettség: A tevékenységek előre megtervezett, célorientált módon valósulnak meg.
Személyre szabott fejlesztés: A tanulók érdeklődéséhez és képességeihez illeszkedő lehetőségeket kínálunk.
Partnerség és együttműködés: A pedagógusok, szülők, diákok és külső partnerek közös munkája biztosítja a program sikeré
Láthatóság és nyitottság: A program eredményeit és folyamatait nyilvánosan kommunikáljuk, elérhetővé tesszük.
Esélyteremtés: Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy minden tanuló – függetlenül nemtől, szociális háttértől vagy előzetes tudásszinttől – hozzáférjen az MTMI területekhez, és lehetőséget kapjon a bennük rejlő képességeinek kibontakoztatására.

A tanév elején az MTMI Iskola Programhoz kapcsolódó éves tervet a tanév helyi rendjéhez igazítva állítjuk össze. A terv tartalmazza az adott évre tervezett tevékenységeket, azok időzítését, célcsoportjait és felelőseit. Az éves tervet a tantestület megismeri és elfogadja, így biztosítva a program intézményi szintű támogatottságát és átláthatóságát

A program megvalósítása többféle színtéren történik, amelyek lehetőséget biztosítanak a tanulók sokoldalú bevonására és a kompetenciák változatos fejlesztésére:

Tanórai keretek között: tantárgyi órák (matematika, fizika, kémia, biológia, informatika)
Nem hagyományos tanórai formákban: projektmunka, kísérletezés, digitális tanulási környezetek, interaktív feladatok
Tanórán kívüli programokban: szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus napok, céglátogatások, egyetemi workshopok, pályaorientációs események, műhelyfoglalkozások
Pedagógusok szakmai fejlesztésében: továbbképzések, szakmai csoportokkal való együttműködés, jó gyakorlatok megosztása
Tantestületi együttműködésben: csoportos foglalkozások, közös tervezés és értékelés

Az év során megvalósuló tevékenységeinket folyamatosan dokumentáljuk és értékeljük. Az értékelés során figyelembe vesszük a tanulói részvételt, a visszajelzéseket, a pedagógusok tapasztalatait, valamint a szülői együttműködés alakulását. Az összegyűjtött tapasztalatok alapján a következő tanév tervezését célzottabban, a helyi igényekhez és lehetőségekhez igazítva végezzük el, ezzel is támogatva saját munkánk fejlődését és a program fenntartható működését.

A program hosszú távú célja, hogy a tanulók érdeklődése és elköteleződése az MTMI tantárgyak irányába erősödjön, és egyre többen válasszanak ilyen jellegű továbbtanulási
irányokat, hozzájárulva ezzel a tudásalapú társadalom fejlődéséhez és a jövő szakembereinek kineveléséhez.