A MTMI Iskola Program szerinti pedagógiai tevékenységek helyi rendje
Az iskola az MTMI Iskola Programot – mely a matematika, természettudományok, műszaki tudományok és informatika tantárgyakhoz kapcsolódó kompetenciák fejlesztését tűzi ki célul – komplex pedagógiai szemlélettel valósítja meg. A program alapja a projektalapú tanulás, a digitális eszközök tudatos alkalmazása, az interdiszciplináris megközelítés és az élményszerű oktatás, amelyek együttesen támogatják a tanulók aktív részvételét és a tudás alkalmazásán alapuló fejlődését.
A tanulók bevonása változatos formákban történik: szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus projektnapok, műhelyfoglalkozások, pályaorientációs események, valamint cég- és egyetemi látogatások révén. Ezek a tevékenységek nemcsak az érdeklődést mélyítik el, hanem hozzájárulnak a pályaválasztási döntések megalapozásához is.
A program koordinálását egy belső MTMI munkacsoport végzi, amely rendszeres megbeszéléseken tervezi és értékeli a megvalósuló tevékenységeket. A tantestület tagjai aktívan részt vesznek a folyamatban, szakmai tapasztalataikkal és ötleteikkel támogatva a program fejlődését. A szülői közösség bevonása szintén kiemelt szerepet kap: egyeztetések, kérdőívek és közös események révén biztosítjuk a partnerségen alapuló együttműködést.
Az MTMI szemlélet az iskola szakmai gyakorlatában tanórai és tanórán kívüli formában egyaránt megjelenik. A tanulók számára biztosított tanulási környezet ösztönzi az önálló gondolkodást, a kreatív problémamegoldást és a tudományos kíváncsiságot.
Ezzel a programmal célunk, hogy minden tanuló – különös figyelmet fordítva a lányok tudományos pályák iránti érdeklődésének ösztönzésére – megerősítést kapjon abban, hogy az MTMI területeken való elmozdulás elérhető, értékes és jövőformáló lehetőség.
Az MTMI Iskola Program intézményi koncepciója (letöltés)
Intézményünk az MTMI Iskola Programhoz való csatlakozással célul tűzte ki, hogy a matematika, természettudományok, műszaki tudományok és informatika tantárgyakhoz kapcsolódó kompetenciák fejlesztését intézményi szinten, tudatosan és rendszerszerűen valósítsa meg. A program megvalósítása az MTMI koncepció mentén történik, amely az iskola pedagógiai céljaihoz illeszkedve épül be a nevelési-oktatási gyakorlatba.
A koncepció alapja a projektalapú tanulás, az interdiszciplináris megközelítés, a digitális technológia tudatos alkalmazása és az élményszerű oktatás. A célok elérését változatos
pedagógiai és szervezeti tevékenységek támogatják, amelyek lehetőséget biztosítanak a tanulók aktív bevonására és a kompetenciák sokoldalú fejlesztésére. Ilyenek például a szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus projektnapok, pályaorientációs események, tematikus előadások, céglátogatások, egyetemi nyílt napok, MTA Alumni Program, Deák Labor működtetése, valamint külső és belső műhelyfoglalkozások. A tantestületi csoportos foglalkozások ösztönzése, a pedagógusok továbbképzése, szakmai csoportokkal való együttműködés, valamint jó gyakorlatok megosztása és adaptálása szintén hozzájárulnak a program eredményességéhez. A program során kiemelt figyelmet fordítunk a lányok tudományos érdeklődésének ösztönzésére, női példaképek bemutatásával és célzott programok szervezésével.
Az MTMI munkacsoport tantárgyi kötődés szerint szerveződik, tagjai rendszeres megbeszéléseken tervezik és koordinálják az éves tevékenységeket. A tantestület tagjai aktívan részt vesznek a programban, szakmai tapasztalataikkal és ötleteikkel gazdagítva a közös munkát. A szülői közösség bevonása kérdőívek, szülői értekezletek és közös események révén valósul meg, amely erősíti az intézmény és a családok közötti partnerséget.
A program megvalósítása során az alábbi alapelveket tartjuk szem előtt:
Rendszerszemlélet: Az MTMI területek nem elszigetelten, hanem egymással összefüggésben jelennek meg az oktatásban.
Tudatosság és tervezettség: A tevékenységek előre megtervezett, célorientált módon valósulnak meg.
Személyre szabott fejlesztés: A tanulók érdeklődéséhez és képességeihez illeszkedő lehetőségeket kínálunk.
Partnerség és együttműködés: A pedagógusok, szülők, diákok és külső partnerek közös munkája biztosítja a program sikeré
Láthatóság és nyitottság: A program eredményeit és folyamatait nyilvánosan kommunikáljuk, elérhetővé tesszük.
Esélyteremtés: Kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy minden tanuló – függetlenül nemtől, szociális háttértől vagy előzetes tudásszinttől – hozzáférjen az MTMI területekhez, és lehetőséget kapjon a bennük rejlő képességeinek kibontakoztatására.
A tanév elején az MTMI Iskola Programhoz kapcsolódó éves tervet a tanév helyi rendjéhez igazítva állítjuk össze. A terv tartalmazza az adott évre tervezett tevékenységeket, azok időzítését, célcsoportjait és felelőseit. Az éves tervet a tantestület megismeri és elfogadja, így biztosítva a program intézményi szintű támogatottságát és átláthatóságát
A program megvalósítása többféle színtéren történik, amelyek lehetőséget biztosítanak a tanulók sokoldalú bevonására és a kompetenciák változatos fejlesztésére:
Tanórai keretek között: tantárgyi órák (matematika, fizika, kémia, biológia, informatika)
Nem hagyományos tanórai formákban: projektmunka, kísérletezés, digitális tanulási környezetek, interaktív feladatok
Tanórán kívüli programokban: szakkörök, versenyfelkészítők, tematikus napok, céglátogatások, egyetemi workshopok, pályaorientációs események, műhelyfoglalkozások
Pedagógusok szakmai fejlesztésében: továbbképzések, szakmai csoportokkal való együttműködés, jó gyakorlatok megosztása
Tantestületi együttműködésben: csoportos foglalkozások, közös tervezés és értékelés
Az év során megvalósuló tevékenységeinket folyamatosan dokumentáljuk és értékeljük. Az értékelés során figyelembe vesszük a tanulói részvételt, a visszajelzéseket, a pedagógusok tapasztalatait, valamint a szülői együttműködés alakulását. Az összegyűjtött tapasztalatok alapján a következő tanév tervezését célzottabban, a helyi igényekhez és lehetőségekhez igazítva végezzük el, ezzel is támogatva saját munkánk fejlődését és a program fenntartható működését.
A program hosszú távú célja, hogy a tanulók érdeklődése és elköteleződése az MTMI tantárgyak irányába erősödjön, és egyre többen válasszanak ilyen jellegű továbbtanulási
irányokat, hozzájárulva ezzel a tudásalapú társadalom fejlődéséhez és a jövő szakembereinek kineveléséhez.
